شاید برایتان پیش آمده باشد که موزاییک های کف منزل و یا حیاطتان مستهلک شده و زیبایی خود را از دست داده اند. این موزاییک ها دیگر قابل استفاده نیستند، اما جدا کردن آن ها از سطح نیز کاری دشوار است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که بدون جدا کردن این موزاییک ها از سطح نیز می توانید سرامیک های مورد نظرتان را بر روی آن ها قرار داده و مشکل استهلاک آن ها را بر طرف کنید. چسباندن سرامیک روی موزاییک یک راه حل برای مشکل شما می باشد.

سرامیک ها دسته ای از کف پوش ها هستند که قسمت عمده ای از مواد تشکیل دهنده ساختار آن ها را مواد غیر فلزی و غیر آلی تشکیل می دهد. بر اساس تعریفات شیمیایی نیز می توان گفت: سرامیک ماده ای است که از مخلوط نمودن خاک رس با موادی همچون ماسه و فلدسپات که در دمای بسیار بالا قرار داده می شود، به شکل توده ای شیشه مانند ، غیر حلال و دارای سختی فراوان به دست می آید.
موزاییک یکی از پر کاربردترین مصالح ساختمانی مورد استفاده در کف می باشد. موزاییک به عنوان کف پوشی متراکم و فشرده از نوعی بتن ساخته می شود که فشردگی آن با استفاده از روش لرزش و یا فشار پرسی تامین می گردد. موزاییک که یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی به شمار می رود، غالبا از ترکیب سیمان، ماسه، پودر سنگ، سنگ دانه و آب ساخته شده و دارای ابعاد و طرح های گوناگونی می باشد. موزاییک ها اصولا از دو لایه تحت عنوان لایه زیرین یا نارین و لایه رویه و یا رنگ موزاییک تشکیل می شوند. جدیدترین مدل سرامیک کف حیاط را می توانید در سایت دیجی کاشی مشاهده نمایید.

روش چسباندن سرامیک روی موزاییک

افرادی که از فرم قدیمی موزاییک های منزل خود خسته شده و یا از استهلاک آن ها ناراضی هستند، می توانند به سادگی و بدون نیاز به انجام عملیات دردسر سازی نظیر کندن و تخریب، موزاییک های قدیمی را با استفاده از روش چسباندن سرامیک روی موزاییک با سرامیک دلخواه و مورد نظر خود پوشش بدهند.
شرط اول به منظور اجرای این کار محکم بودن زمین زیر کار می باشد. همان گونه که می دانید ایجاد ترک در سطح موزاییک های قدیمی می تواند ناشی از وجود ایرادهای بنیادین در بتن موجود در قسمت زیرین آن باشد. بنابراین بسیار حائز اهمیت است که پیش از شروع چسباندن سرامیک کف حیاط  روی موزاییک از آماده بودن سطح کار اطمینان حاصل کنیم.
پیش از این که اقدام به چسباندن سرامیک کنید، با استفاده از یک پتک چوبی به موزاییک های موجود ضربه بزنید تا مطمئن شوید که آن ها محکم به سطح زیرین خود چسبیده اند. وجود حفره در سطح زیرین موزاییک ها موجب تغییر صدای ضربه خواهد شد. در صورتی که متوجه شدید برخی از موزاییک ها لق می زنند، ساده از کنار آن ها نگذرید. این موزاییک ها را از سطح زمین جدا کرده و جای خالی آن ها را با استفاده از ملات چسب سرامیک به صورت کامل پر کنید.

قیمت انواع سرامیک کف حیاط را از فروشگاه اینترنتی دیجی کاشی استعلام نمایید و پس از آن با خیالی آسوده اقدام به ثبت سفارش کنید.

آموزش نصب سرامیک روی موزاییک

در مرحله اول چسباندن باید زدگی ها و نقاط برجسته را با استفاده از یک تراز بزرگ دارای طول 120 سانتی متر پیدا کنید. سپس این زدگی ها و برجستگی ها را با استفاده از فرز به منظور تراز شدن سطح، بتراشید. پس از این که سطح مورد نظر را مسطح ساختید، سطح براق سرامیک های قدیمی و مستهلک شده را با استفاده از ابزارهایی نظیر سنباده لرزان و یا نواری بخراشید. این کار موجب ایجاد خرده هایی در سطح موزاییک خواهد شد. تمام این خرده ها را با استفاده از کاردک و یا فرز همه کاره از روی سطح بتراشید و سپس آن ها را با جارو از سطح جدا کنید.
سطح مورد نظر را که ممکن است حاوی کثیفی های درزبندی های گذشته و یا استفاده از براق کننده ها باشد، به خوبی و با استفاده از آب و مواد شوینده شستشو داده، به طور کامل آبکشی نموده و اجازه بدهید خشک شود. برای اطلاع از قیمت انواع سرامیک اسلب کافیست به صفحه اختصاصی این نوع از سرامیک در وب سایت فروشگاهی دیجی کاشی مراجعه کنید و یا با کارشناسان مجرب دیجی کاشی ارتباط برقرار کنید.

مرحله دوم در این بخش باید آماده کردن تدریجی ملاتی از پودر چسب سرامیک که بر پایه سیمان تهیه شده است، دومین مرحله از چسباندن سرامیک روی موزاییک می باشد. تدریجی بودن این عمل به دلیل کاهش سطح کیفیت مروری ملاتی است که به صورت یک جا درست شده است. سپس لایه ای که از ملات تهیه شده را بر روی زمین مورد نظر ریخته و با استفاده از ماله آن را آماده کنید. اگر سرامیک های شما دارای ابعادی بیش از 3 سانتی متر باشند، پشت آن ها را نیز به ملات ساخته شده آغشته کرده و با استفاده از ماله این ملات را در یک جهت مستقیم شانه کنید و از شانه کردن چرخشی آن بپرهیزید. سپس سرامیکی را که پشت آن با ملات ساخته شده پوشیده شده است، روی ملات ریخته شده بر روی زمین مورد نظر قرار داده و بر روی آن فشار اعمال کنید تا سرامیک بر روی موزاییک قرار گرفته و منافذ خالی موجود در بین این دو پر شوند.
سومین مرحله از مراحل نصب سرامیک بر روی موزاییک بند کشی نام دارد. به منظور انجام بند کشی برای هر متر مربع، حدود یک لیتر دوغاب آماده نمایید. پس از انجام بند کشی به مدت سه روز هیچ گونه ضربه ای به سرامیک های چسبیده شده بر روی موزاییک ها وارد نکنید. بدین ترتیب بدون نیاز به جدا کردن موزاییک ها از سطح زمین و با چسباندن سرامیک بر روی آنها به راحتی سطحی زیبا و جدید خواهید داشت. البته طریقه نصب سرامیک بدون بند با سرامیک معمولی کمی متفاوت است که در زمان نصب باید به این موضوع دقت داشته باشید.