این کاشی‌ها را معمولاً از پشم‌های معدنی می‌سازند. ممکن است این کاشی‌ها را به صورت سوراخ دار یا شکاف دار بسازند. با این کار کیفیت جذب صوت آنها نیز افزایش خواهد یافت. مصالح ساختمانی شکاف‌ دار انرژی صوتی را از طریق ایجاد کردن اصطکاک بین حفره‌های ریز موجود در میان فیبرهای مستقل از هم، مستهلک می‌کنند. هر چه تعداد سوراخ‌ها و حفره‌ها در کاشی‌های فیبر معدنی افزایش پیدا کند; کاهش انرژی صوتی در محل را شاهد خواهیم بود. از این مصالح معمولاً در ساختمان‌های فرهنگی، صنعتی و مؤسسه‌های علمی استفاده می‌شود. زیرا در این بناها حداکثر نفوذ و رنگ‌پذیری مورد نظر است.

کاشی‌های سلولزی

این کاشی‌ها از قدیمی‌ترین و ارزان ترین نوع  کاشی‌ و سرامیک آکوستیک هستند و معمولاً از تفاله و الیاف نیشکر ساخته می‌شوند. کاشی فیبر نیشکر را اغلب به صورت سوراخ‌ دار می‌سازند تا صدا بتواند به حفره‌هایی که بین الیاف آن وجود دارد برسد. با این کار میزان و کیفیت جذب صوت نیز در این مصالح افزایش خواهد یافت. بافت و ظاهر این کاشی‌ها تنوع زیادی دارد و با اینکه پیشروی آتش در آنها کند است، اما ضد حریق نیستند. همچنین در صورت جذب رطوبت، ابعاد آنها تغییر یافته و از میزان مقاومتشان نیز کاسته خواهد شد.

 

کاشی‌های چینی

این کاشی‌ها از ترکیب شدن خشت‌ دانه ریز و مواد معدنی دیگر تولید می‌شوند. بدنۀ کاشی چینی بسیار متراکم است و همین ویژگی موجب می‌شود که در برابر رطوبت و ساییدگی مقاومت زیادی داشته باشد. به همین دلیل هم است که از میان انواع کاشی و سرامیک ، این کاشی‌ها محبوبیت و کاربردهای زیادی در صنایع ساختمانی دارند.

 

کاشی‌های موزائیکی

به هر نوع از انواع کاشی که در اندازۀ مربع‌های 5 سانتی متری یا کوچک‌تر از آن و از خاک پرسلانی ریزدانه یا شیشه ساخته شده باشند، کاشی موزائیکی گفته می‌شود. این کاشی‌ها مقاومت نسبتاً زیادی در برابر جذب آب، ضربه، رنگ پذیری، ساییدگی و ضربه‌های مختلف دارند. به همین دلیل هم می‌توانید از آنها با خیالی آسوده برای پوشاندن سطوح مختلف و متنوع استفاده کنید.

کاشی سرامیکی چیست؟

حتماً نام کاشی سرامیکی به گوشتان خورده است، اما شاید ندانید دقیقاً منظور از آن چیست و به چه کاشی‌هایی گفته می‌شود. کاشی سرامیکی یکی از مهم‌ترین محصولات و مصالح در صنعت‌های ساختمانی است و از آن به عنوان پوشش دیوارها و فضاهای مختلف استفاده می‌شود. این مصالح علاوه بر زیبا کردن ظاهری محیط، از نفوذ رطوبت به آن نیز جلوگیری می‌کنند و از این طریق بهداشت محیط را تأمین خواهند کرد. کاشی‌های سرامیکی در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار مختلف و متنوعی تولید می‌شوند. این کاشی‌ها براساس معیارهای مختلف به دسته‌ها و گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه به آنها اشاره شده است.

معیارهای دسته‌بندی انواع کاشی‌های سرامیکی

این کاشی‌ها براساس ظاهر، رنگ، محل استفاده و نصب، لعاب، میزان تخلخل و نوع پختشان به گروه‌ها و انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

رنگ و ظاهر کاشی و سرامیک

بدنه‌های تیره یا قرمز پخت

بدنه‌های روشن و سفید