امروزه کارخانه‌ها و مراکز تولیدی زیادی در سراسر کشور اقدام به تولید کاشی و سرامیک کرده‌اند. به همین دلیل هم هست که تنوع این محصولات در بازار بسیار زیاد است و برای هر سلیقه و نیازی محصولی خاص وجود دارد. کاشی و سرامیک معمولاً دو نوع از مصالح ساختمانی هستند که ما نامشان را معمولاً همراه هم می‌شنویم. اما این دو تفاوت‌هایی ساختاری نیز با یکدیگر دارند که شناخت آنها بسیار مهم و ضروری است. در ادامه به تفاوت‌های مهم کاشی و سرامیک با یکدیگر می‌پردازیم.

اجزای تشکیل دهندۀ کاشی

کاشی‌ها از دو بخش سفالی و لعاب ساخته می‌شوند. بخش سفالی درواقع به منزلۀ استخوان بندی کاشی و بخش لعابی روکش آن است. اگر لعاب کاشی از جنس سرامیک باشد به کاشی مربوطه سرامیک یا سرامیکی می‌گویند.

میزان مقاومت و استحکام کاشی و سرامیک

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های کاشی و سرامیک‌ها در میزان استحکام آنهاست. کاشی‌ها وزن کمتر و ظرافت بیشتری دارند. به همین دلیل هم آسیب پذیرتر هستند و معمولاً به عنوان پوشش دیوارها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما سرامیک‌ها وزن بیشتر و مقاومت بالاتری دارند و معمولاً برای استفاده در بخش کف پوش بسیار مناسب و کاربردی خواهند بود.

 

میزان جذب آب در کاشی و سرامیک

کاشی‌ها آب بیشتری نسبت به سرامیک‌ها جذب می‌کنند. به همین دلیل هم هست که از آن‌ها اغلب به‌عنوان دیوارپوش استفاده می‌شود. اما در مواقعی هم از برخی انواع سرامیک برای دیوارپوش و کف پوش ساختمان‌ها استفاده می‌کنند.